Collboni presenta “Horitzó Rondes 2050” per transformar les Rondes i duplicar els km de cobertura
- Seguint la iniciativa de cobriment de la Ronda de Dalt a Horta-Guinardó anunciada la setmana passada, Jaume Collboni, acompanyat del Primer Secretari del PSC, Salvador Illa, ha presentat el full de ruta per passar dels 7,6 km de cobertura actuals a 15,6 km l’any 2050, el 60% de la superfície total
- Els nous cobriments, que començaran per Vall d’Hebron, Nou Barris, el Besòs i el Front Marítim, afectaran a 8km i generaran 500.000 m2 nous per tenir més espai públic, més verd, més equipaments i més capactitat de generació d’energia fotovoltaica
- Amb una inversió total de 1.500M d’euros, a raó de 60M d’euros l’any, aquesta iniciativa permetrà millorar la connexió de barris i potenciar els set nous pols d’activitat econòmica i científica dels entorns
- Es tracta de la transformació urbana més ambiciosa de la ciutat des dels Jocs Olímpics, que situarà de nou Barcelona a l’avantguarda de l’urbanisme mundial
Barcelona, 18/05/23
Després de 30 anys de la construcció de les Rondes, urgeix una aposta decidida per transformar-les i donar resposta als reptes de connexió, accessibilitat i mobilitat que tenen els barris i l’entorn metropolità actualment. Governs socialistes van fer les Rondes i, ara, un nou govern socialista liderat per Jaume Collboni les transformarà amb un projecte que el candidat socialista ha presentat aquest dijous al costat de la Ronda Litoral, al districte de Sant Martí.
“Horitzó Rondes 2050” és, doncs, una gran oportunitat per tenir nou espai públic, amb plaques fotovoltaiques que generin energia, crear nous equipaments i més zones verdes, integrar a la ciutat els nous àmbits de centralitat urbana que estan creixent al voltant de les Rondes, i transformar la mobilitat de tot el territori que envolten.
Durant la presentació, l’alcaldable socialista ha dit que “Barcelona ha viscut grans transformacions que han impulsat la ciutat. Al s.XIX, varem tirar les muralles. Als inici del s. XX es van enderrocar les muralles que ens separaven del mar, amb els Jocs Olímpics. Ara, al s. XXI, volem cobrir es Rondes, l’última muralla que té Barcelona”.
Es tracta d’un projecte a mig i llarg termini, però que ja començarà en el proper mandat, amb l’inici de la cobertura dels trams de l’entorn de la Vall d’Hebron, així com un Concurs Internacional d’Idees per transformar les Rondes del segle XX en una infraestructura resilient i sostenible del segle XXI, un Pacte per les Rondes amb tots els agents implicats, i l’inici de l’estudi dels següents cobriments.
Amb aquesta aposta es vol impulsar i coordinar la transformació de tot aquest espai, amb l’actuació sobre 8.000 metres lineals de la Ronda, que generaran 500.000 m2 per a espai públic, zones verdes i equipaments. En total, 7,6 km de les Rondes al seu pas pel municipi de Barcelona ja estan coberts i l’obectiu ara és duplicar aquesta xifra i arribar als 15,6 km.
“Horitzó Rondes 2050” tindrà un cost de 1.500M d’euros, i el compromís de Jaume Collboni és convertir aquest projecte en una prioritat pressupostària, pel què hi destinarà 60M d’euros anuals, i buscarà el finançament de la Generalitat de Catalunya, el Govern d’Espanya i les institucions europees per ajudar a portar a terme aquesta inversió.
En aquest sentit, Collboni li ha demanat al Primer Secretari del PSC, Salvador Illa, que, quan sigui President de la Generalitat de Catalunya, col·labori amb Govern de la Generalitat per aportar el finançament per fer realitat aquesta transformació. Salvador Illa, per la seva banda, ha dit que “les propostes de Jaume Collboni són un exemple de política útil i transformadora, de mirada a llarg termini”. “Avui vull adquirir el compromís amb aquesta transformació tan ambiciosa i tan ben pensada de Barcelona. El camí de les infraestructures és aquest, arribar a acords i la col·laboració entre administracions”, ha reblat.
Aquesta transformació també té com a objectiu potenciar els barris dels set pols econòmics, científics i cultural a l’entorn de les Rondes, convertint-los en noves centralitats urbanes. Es tracta d’un ambiciós projecte de ciutat i d’abast metropolità, però que, d’entrada, tindrà un impacte directe sobre següents districtes:
- Horta – Guinardó.
- Gràcia.
- Nou Barris.
- Sant Andreu.
- Sant Martí.
- Ciutat Vella.
- Les Corts.
- Sants – Montjuïc
- Sarrià – Sant Gervasi.
Cobertura de La Ronda al seu pas per Vall d’Hebron
Situació actual
Cobriment Vall d’Hebron
Cobertura de les Rondes al seu pas pel Front Marítim
Situació actual
Cobriment Front Marítim
Les Rondes, espai d’oportunitats
- Ronda de Dalt (Fases 2, 3, 4, 5, 9 i 10). L’objectiu és donar inici i compliment al cobriment de la Ronda de Dalt a Horta. Posteriorment als cobriments ja impulsats pel PSC Barcelona davant l’actual Mercat de la Vall d’Hebron, el compromís és licitar el projecte i les obres de la fase 2 del cobriment en els 100 primers dies del mandat municipal, així com donar inici a les obres d’aquesta fase de la cobertura en el present mandat. També es posarà en marxa el projecte de cobriment de La Ronda en el seus trams següents (Fases 3 i 4).
Ronda de Dalt Vall d’Hebron (Fases 2, 3 i 4): 1.400 m lineals afectats, amb un total de 100.000 m2 generats i un cost de 300M€.
Ronda de Dalt Nou Barris (Fase 5): 330 m lineals afectats, amb un total 35.000 m2 generats i un cost de 105M€
Ronda de Dalt Sarrià (Fase 9): 380 m lineals, amb un total de 36.500 m2 generats i un cost de 110M€.
Ronda de Dalt Porta Diagonal (Fase 10): 690 m lineals afectats, amb un total de 46.000 m2 generats i un cost de 140M€.
- Ronda Litoral – Besòs (Fase 6). S’estudiarà la cobertura selectiva d’espais en funció de la transformació de la façana productiva dels polígons del Besòs que dona al Parc Fluvial, guanyant una nova balconada d’espai públic que connecti amb el riu Besòs i el conjunt de municipis metropolitans de la llera del Besòs.
Ronda Litoral Sagrera – Besòs (Fase 6): 1.025 m lineals afectats, amb un total de 50.000 m2 generats i un cost de 175M€.
- Ronda Litoral Carbonera – Barceloneta – Fòrum (Fase 7). Es planteja en una primera fase la cobertura del tram de ronda litoral a Sant Martí, per guanyar espai per reverdir l’entorn i generar espai públic per equipaments esportius. Aquí s’obre una gran oportunitat per crear un gran espai de generació d’energia fotovoltaica, un gran passeig marítim que connecti l’actual Parc del Poblenou amb el Fòrum.
Ronda Litoral Carbonera-Barceloneta-Fòrum (Fase 7): 2.500 m lineals afectats, amb un total de 140.000 m2 generats i un cost de 420M€.
- Ronda Litoral – Morrot (Fase 8). El desenvolupament dels barris de La Marina i la transformació dels accessos ferroviaris al Port afavoreixen una demanda llargament esperada a la ciutat: la connectivitat amb modes de transport alternatius al vehicle privat entre la Carbonera i La Marina per davant de Montjuïc. Es planteja un pla per desenvolupar el Morrot com una gran oportunitat no només per relligar aquesta part de la ciutat, sinó per generar un nou espai d’oportunitat per un barri productiu amb activitat econòmica vinculada al Port en una ubicació estratègica de la ciutat.
Ronda Litoral Morrot (Fase 8): 1.450 m lineals afectats, amb un total de 70.000 m2 generats i un cost de 250M€.
Noves centralitats urbanes. Grans projectes 2030 – 2050
- Hub de salut de la Vall d’Hebron.
- Polígons industrials del Besòs, on s’està desenvolupant la indústria 4.0, i que enllacen amb la Sagrera.
- Nou hub energètic entre Barcelona i Sant Adrià de Besòs, que connectarà amb el nou espai de les Tres Xemeneies.
- Ciutadella del Coneixement, un gran centre universitari i de recerca.
- Montjuïc, el Morrot i el nou barri de la Marina del Prat Vermell, que s’han de vincular amb la integració urbana del Port.
- Biopol al voltant de l’Hospital de Bellvitge, a L’Hospitalet del Llobregat, que es convertirà en un espai de referència en l’àmbit de la recerca i la tecnologia de la salut.
- Nou Clínic a Porta Diagonal, que ha de permetre reconfigurar tot aquest àmbit amb nous usos que l’integrin a la trama urbana de Barcelona, L’Hospitalet de Llobregat i Esplugues del Llobregat.
Calendari
Primers 100 diesde mandat | Inici Cobriment Ronda de Dalt – Vall d’Hebron Fase 2 (objectiu 8 anys).Projecte Ronda de Dalt – Vall d’Hebron Fase 3 i 4 Obres (Objectiu 12 anys). |
2023 – 2024 | Concurs Internacional Projecte de Cobertura Total.Definició àmbits prioritaris Ronda Dalt Zona Nord (Fase 5).Definició àmbits prioritaris Ronda Litoral Besòs (Fase 6).Definició àmbits prioritaris Ronda Litoral entre La Carbonera – Barceloneta –Fòrum (Fase 7). |
2025 – 2026 | Llançament projecte bàsic i executiu dels 3 nous trams prioritaris (Fases 5, 6 i 7). |
2027 | Inici obres de cobriment dels 3 trams prioritaris per fases (Fases 5, 6 i 7). Llançament projecte executiu fase 8. |
2035 | Finalització obres Ronda de Dalt entorn Vall d’HebronInici obres projecte fases 9 i 10. |
2040 | Finalització de les obres dels 3 nous trams prioritaris (Fases 5, 6 i 7). |
2050 | Finalització de la transformació de la Ronda. |